plasbokaal-alleen-bokaal-en-wcEr komt een dokter bij de innovatiepoli: ‘Mijn patiënten vergeten vaak hun urine op te vangen. Ik wil graag een app maken die hen helpt herinneren, om zo de onderzoeksresultaten te verbeteren. Kan je mij helpen?’.

Natuurlijk! Om tot de beste oplossing te komen, beginnen wij altijd bij het begin. Hoe zet je nou echt die patiënt centraal? En hoe kom je zo tot een functionele oplossing die aansluit bij ieders behoeften. Daarvoor zetten wij graag ons eigen mengelmoesje van Design Thinking, Human Centred Design, Lean Startup, Agile/Scrum, Value Proposition Canvas in.

Zo kwamen wij, na verkenning van het probleem, tot de conclusie dat wij niet genoeg wisten over hoe patiënten op dit moment hun urine verzamelen, of ze het daadwerkelijk vergeten, of dat er andere dingen meespelen. En faciliteerde wij in het opzetten van een samenwerking met een industrieel ontwerper en toegepaste psychologie student op om dit te onderzoeken (zie ook: http://www.toegepastpsycholoog.nl/index.php/tp-nieuws/210-wat-een-gezondheidsbehandeling-met-psychologie-te-maken-heeft).

Wat blijkt? Patiënten hebben zelf allerlei manieren bedacht om het verzamelen van de urine niet te vergeten. Een veel groter probleem is de onhandigheid van de bokaal en de summiere communicatie rondom het verzamel-traject. Zo zetten wij de patiënt daadwerkelijk centraal en kunnen we de zorg echt verbeteren! Wordt vervolgd…

Patiënt centraal: 24 uurs urineverzameling